AMBULANSER TILL UKRAINA PÅ STORA TORGET I UPPSALA - ROTARY SAMLADE IN PENGAR

Sören Densjö

AMBULANSER TILL UKRAINA PÅ STORA TORGET I UPPSALA -
ROTARY SAMLADE IN PENGAR

På Stora torget kunde under lördagen en ambulans beskådas som är på väg till Ukraina för hjälparbete. I samband med uppvisningen samlade Rotary in pengar.

Arash Adib, ink president i Glunten Rotaryklubb, är medgrundare till satsningen Ambulanser till Ukraina (AtU). Ett samarbete har inletts med Uppsala Glunten Rotaryklubb samt Insamlingsstiftelsen Rotary Hjälper i detta projekt.

Målsättningen med projektet är att kunna fortsätta med- och utöka arbete med att köpa in, iordningställa och donera ambulanser och medicinsk utrustning till Ukraina. Hittills har ett 25-tal ambulanser iordningställt och fulladdade med läkemedel och medicinsk utrustning körts till Ukraina.

Arash säger: ”För det behöves mer donationer av pengar. Förhoppningen är att så många som möjligt kommer och besöker oss på Stora Torget i Uppsala på lördag och får en chans att titta in i en ambulans, prata med oss osv. Vi vill göra fler medvetna om att behovet är fortsatt stort i Ukraina. Vi vill ge folk en känsla av att de kan hjälpa på ett enkelt och mycket konkret sätt.”

”Det är oerhört tacksamt att Rotarymedlemmar nu hjälper till att samla in pengar. Bidragen kommer verkligen till stor nytta” framhåller Arash Adib.

Gå gärna in på AtU:s hemsidan för att läsa mer och se lite bilder om vår verksamhet.

Länk: https://www.ambulansertillukraina.se/

Arash Adib, Ambulanser till Ukraina och Maria Talajić Fredlund båda Uppsala Glunten Rotaryklubb.