Rotary Doctors berättar!

måndag 15 maj 2023 12:00-13:30, Triften, Enebybergs Gård, Rosenvägen 39, 182 45 Enebyberg, Sverige
Webbplats: https://www.rotarydoctors.se
Talare:

Björn-Erik Erlandsson Rotary Doctors

Organisatörer:
  • Michael Öjermo

Vår klubb har under flera år samlat in pengar till Rotary Doctors. Lyssna till Björn-Erik Erlandsson som berättar om Rotary Doctors verksamhet.

Liksom föregående år präglades inledningen av verksamhetsåret 2021-2022 av Corona pandemin. I Kenya var det ett ökat tryck på sjukvården, en oroande hög ökning av tonårs-graviditeter märktes och det var dålig tillgång på Coronavaccin. Inga svenska läkare kunde arbeta i eller besöka Kenya under denna tid. I Sverige hade många Rotaryklubbar begränsningar i sina mötesformer och vi fick därmed färre tillfällen till att informera om de pågående aktiviteter som ändå genomfördes i Kenya med så positivt resultat.

– I vårt verksamhetsområde i Kenya fortsatte under pandemin de sjuksköterskeledda mobila barn -och mödravårds klinikerna med inhemsk personal. Det är mycket glädjande att se att antalet fullt vaccinerade barn har ökat även detta verksamhetsår. Med bidrag från Inner Wheel och i samverkan med lokala myndigheter kunde vi hjälpa till med Coronavaccination. Sanitets – och vattenprojekt genomfördes med goda resultat. Efter årsskiftet åkte de första svenska läkarna till Kenya på uppdrag efter pandemin. Läkarna arbetar numera på tre samarbetssjukhus tillsammans med personalen där för att utveckla sjukvården inom viktiga definierade områden. Vi skickar även tandläkare till Kenya för att förbättra tillgången på tandstatus,  berättar Björn-Erik Erlandsson.

Vad gör Rotary Doctors?

Rotary doctors på plats

Vi skickar även tandläkare till Kenya för att förbättra tillgången på tandstatus.

En uppdatering av pågående verksamheter samt de resultat som uppnåtts kommer att redovisas i föredraget den 15 maj.

Björn-Erik Erlandsson

Registrering

Tidsfristen för registrering har passerat