Fortsatt starkt engagemang för Ukraina

tisdag 17 januari 2023

Ingela Bendrot

Catarina Göthe, eldsjäl och initiativtagare till Facebookgruppen "Vänner till Ukraina i norrort" berättade för ett fullsatt klubbmöte om gruppens arbete för att hjälpa ukrainare på flykt.

Gruppen är ett privat initiativ som drivs ideellt av ett antal volontärer. Sedan gruppen startade i mars så har de hjälpt inte mindre än 1 452 ukrainare till boende i värdfamiljer eller privata lägenheter, med jobb eller andra nödvändigheter såsom kläder, mat etc.

Varje söndag bjuder gruppen in ukrainare till en lokal som ligger i Enebyberg. Då bjuder man på fika och de som kommer kan också få kläder, leksaker och annat som gruppen samlat in. Gruppen har idag ordnat 62 lägenheter i Danderyd, Sollentuna och Österåker där människor på flykt bor. Tyvärr har inte Täby kommun bidragit med några lägenheter, men där - likosm i de andra kommunerna finns privatpersoner som öppnat sina hem för flyktingar.

De flesta som kommit är kvinnor och barn och deras skyddsbehov är stort. En del kvinnor har råkat illa ut och blivit utnyttjade på ett kriminellt sätt i traffiking och prositutation. 85 procent av de kvinnor gruppen har kontakt med har idag arbete. Catarina betonade att jobben ska vara riktiga arbeten, inte svartjobb.

På Triften jobbar Jana, som är utbildad jurist, och som varit i Sverige i ungefär 9 månader. Hon flydde med sin son och sin mamma, och de bor nu i en egen lägenhet. Tack vare "Vänner till Ukraina i Norrort" fick hon jobb på Triften. Vi fick höra hennes berättelse och vi gladde oss tillsammans över hennes nya livssituation, trots alla svårigheter och det hon lämnat bakom sig i hemlandet. Vår klubb har bidragit med 7 000 kronor til gruppens verksamhet. Vill du också bistå? Swisha till mobilnumret 0703-65 02 15. Ange gärna TARK så det framgår att bidraget kommer från medlemmar i Täby Attunda Rotaryklubb.