Konst-mingel på Karby Gård!

torsdag 9 mars 2023 18:00-20:00, Karby Gård
Webbplats: https://www.karbygard.se/
Talare:

Organisatörer:
  • Michael Öjermo

Vår klubbmästare Gunilla Luiga öppnar Karby Gård och visar utställningen Vera Nilsson.Som förra året är "entrébiljetten" att Swisha 150 kr till klubben på 123 583 3918 . Anmäl dig senast den 7 mars! Summan går oavkortat till Täby-Attunda Rotaryklubb projekt, t ex Täby Kvinnojour, ungdomsutbyten, miljöprojekt.

Gunilla bjuder på snittar och bubbel! Välkomna!

Vera Nilsson var en av Sveriges största kvinnliga målare och satte djupa intryck inom konsten. Hennes målningar av sitt barn saknar motstycke. Hon var en av de viktigaste svenska expressionisterna och dessutom en av få kvinnliga konstnärer som togs på allvar i början av 1900-talet. Det var f ö också hon som tog initiativet till att tunnelbanan skulle få konstnärlig utsmyckning. Vera Nilsson finns representerad på Nationalmuseet och många andra stora museer i Sverige.

Genom stort tillmötesgående kan Karby gård nu visa ett 40-tal verk tillsammans med målingar av hennes dotter Catharina Nilsson-Gehlin och svärson Nils Gehlin, även de framstående konstnärer, utbildade på Konstakademien och representerade på Nationalmuseet.

Förra årets mingel på Karby Gård blev en stor succé! Bjud in vänner och bekanta till ett trevligt Rotary-event!

Registrering

Tidsfristen för registrering har passerat